Lentokoneella Suomeen ja Siljalla takaisin Ruotsiin.

Jokainen varmaankin ymmärtää, että lentokone ja risteilylaiva ovat aivan erilaisia matkustustapoja. Hintansa puolesta nykyään lentäminen on halvempaa ja nopeampaa kuin yksisuuntaisen hyttipaikan varaaminen Ruotsinlaivalta.

Kun ihminen menee laivalle, hän haluaa viettää aikaa erilaisissa laivan tarjoamissa palveluissa. On muka hienoa ravintolaa, karaokea ja diskoa. Tietenkin laivayhtiönkin kannalta on hyvä, että matkustaja nauttii olostaan ja kuluttaa mahdollisimman paljon rahaa mahdollisimman pitkälle yöhön.

Tietenkin elämysrikkaan yön jälkeen aamulla väsyttää. Jos risteilyalus olisi ainoastaan matkustusväline, niin ymmärtäisi sen että hytti pitää luovuttaa klo 10 ja laivasta tulee poistua ASAP. Ihmeellistä, että laivan siivouksia ei suoriteta klo 12 jälkeen, jotta elämyksiä kokeneet matkaajat voivat nukkua aamunsa rauhassa. Eihän kukaan lauantaina ja sunnuntaina herää välttämättä klo 8.00 aamulla... Käsittääkseni hotelleissakin on myöhäisempi huoneenluovutus mahdollista...

Aamulla oveen koputettiin klo 9.30. "Städning!" ja ovi auki. Ovi menikin kiinni, kun siivooja huomasi että huoneessa nukuttiin. Puolen tunnin päästä oveen taas koputettiin, ovi avattiin ja sanottiin "Städning!". Minulla oli jo puolen tunnin aikana laitettu valo päälle ja toiseen tunkeiluun vastasin tyylikkäästi "Sovning!"

Siitäpä ei siivojan huumorintaju varsinkaan parantunut. Minuutin päästä oven avasi yleisavaimella aina ystävällinen siivousfirman kerrosvastaava: "Ni måste lämna hit eller jag ska kalla vakter!".

Olemme juuri maksaneet 17h matkasta noin 50€ per henkilö ja tahkonneet kassavirtaa edellisen illan aikana laivayhtiölle. Siitä hyvästä ilmoitetaan että jos nyt ei ala porukka heräämään niin laivapoliisit tulee paikalle. Ymmärrän, että  "Sovning!" kommentti  ei  ollut kaikista rakentavin, mutta mitä muuta sanot ihmiselle joka tulee häiritsemään aamu-unia. Aivan kuin laivapoliisit olisivat tulleet väkipakolla tyhjentämään hytin. Siinä sitä olisi saanut olla kalsareissa Promenade kannella ja kerännyt kamoja kasaan.

Mielestäni parempi toimenpide olisi ollut se, että siivoja olisi alunperinkin sanonut että "Teidän pitää herätä, laiva on jo satamassa. Onko OK, jos tulemme siivoamaan hytin tunnin päästä niin voitte tehdä aamutoimenne rauhassa." Ihminen joka on laivaristeilyllä, ei välttämättä ole täysin yhteistyökyvytön vaikka olisikin vähän kärttyinen aamulla herätessään. Mitä jos minulla olisi ollut hytissä myös pienet lapset, esim. 3- ja 5-vuotta. Siinä olisi siivousvastaava tullut meuhkaamaan ja uhkailemaan laivapoliisilla...

Parasta on se, että missään Silja Linen kirjallisessa materiaalissa (ja varsinkaan sellaisessa jota jaetaan laivalla) ei kerrota mihin aikaan reittimatkustajien tulee luovuttaa hyttinsa. Asiaa Infosta tiedusteltuani sanottiin koppavaan sävyyn, että asiasta kuulutetaan laivassa (käytävillä!) ennen laivan saapumista satamaan. Ihmiset voivat olla erittäin väsyneitä aamulla kulutettuaa rahaa laivalla koko yön, niin että eivät herää / kuule tiedotusta. Kun sanoin, että olisi vastaisuudessa mukava tietää ohjeista kirjallisesti niin vastaus oli "Nyt ainakin tiedätte, mihin aikaan pitää hytti luovuttaa".

Jatkossa matkustan varmasti Itämeren yli lentäen. Ihme, että Silja on viellä toiminnassa jos eivät mitenkään voi olla asiakasystävällisiä eikä toimintajärjestelmä ymmärrä ollenkaan asiakkaan tarpeita. Kaiken siivouksen voisi varmasti tehdä klo 12-17.30, jolloin vastaavia ongelmia ei olisi kuin nimeksi.