Olipa tänään ruotsintentti. Siis lauantaina. Tentistä tullessani menin liukuportaita alas ja metrolauturilta päin kuului kauheata pauketta ja kolinaa. Sitten äänenlähde paljastui.

Vihdoinkin ainakin 2 viikkoa rikkiolleita rullaportaita oli noin 25-vuotiaat jampat korjaamassa (hauska detaili: lappu on luvannut koko ajan, että remppa on valmis 24 Joulukuuta...) Niillä oli tietenkin työmaalla kunnon boomblaster-mallinen mankka työpaikka "radiona". Suomessa duunissa kuunnellaan joko Novaa tai Iskelmää, niin näillä jampolla mankka huudatti täysillä Rotterdam-tyylistä Rave / Hardcore-teknoa (vähän kuin gabberia, mutta paljon hitaampaa. Sisälsi saksalaista "lyriikkaa". Siis kunnon pauketta ja mäiskettä. Biisissä oli sampleina vielä sellaiset perkussiot, jotka muistitti sitä kun vasaralla lyö metallia. Äijät oli työssä näppäilemässä jotain rullaportaiden sähkömoottoria ja kuulosti kunnon äijätehtaalta...

Jos jotain kiinnostaa yhtään minkätyyppinen äänimailma metroasemalla vaikutti niin kannattaa vierailla elektronisen musiikkin oppaassa. Sieltä vasemmalta "Hardcore" ja sitten mindmapista "Rotterdam". Siinä on mun vastaisku mahdollisen ensikesän työpaikassa. "Jos ei ala mielenkiintosta dippapaikkaa irtoamaan, niin alan kuuntelemaan koko loppukesän Terror- ja Speedcorea (joku 1000 iskua minuutissa).

Pelottava ajatus sinänsä, että minun pitäisi olla vuoden päästä valmis diplomi-insinööri ja minä osaan tunnistaa tuollaiset elektronisen musiikin alalajit. Ja kuuntelenkin vielä välillä. Sitten voi mennä isona puku päällä ja napit korvissa kuunnellen "oikeaa vanhan ajan musaa - sellaista kun minä olin nuori". Mitähän minun lapset joskus vuonna 20nn kuuntelevat? "Iskä, toi Gabber on aika retroa!"